Wij Kopen Schadeauto's	   thumbnail

Wij Kopen Schadeauto's

Published Feb 17, 25
10 min read
[=headercontent] Bently Verkopen [/headercontent]

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Den Haag, 5 juli 2018 In het eerste deel van deze brief informeer ik uw Kamer over de tussentijdse evaluatie van de maatregelen uit de Wet uitwerking Autobrief II. In het tweede deel van deze brief ga ik – naar aanleiding van de toezegging aan het lid Omtzigt – in op de problematiek rondom de BPM en parallelimport van gebruikte auto’s.1 Bij de fiscale vergroening van de autobelastingen is het een forse uitdaging gebleken om een balans te vinden tussen stabiele belastinggrondslagen en (kosten)effectieve vergroeningsprikkels.

Het is verstandig om gedurende deze periode een vinger aan de pols te houden - mobilhome te koop. Mijn ambtsvoorganger heeft daarom toegezegd deze maatregelen uit de Wet uitwerking Autobrief II tussentijds te evalueren. In deze brief informeer ik uw Kamer over de resultaten van deze tussentijdse evaluatie. Al ruim 10 jaar zet Nederland via fiscale prikkels sterk in op vergroening van het wagenpark, onder meer door het stimuleren van de aanschaf van schone, zuinige en emissievrije auto’s

Mede door deze fiscale prikkels is de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s in Nederland, in een relatief korte tijd, van een van de hoogste gedaald tot een van de laagste binnen Europa. Met de intrede van (semi-)elektrische auto’s in het wagenpark is bovendien een eerste stap gezet in de transitie naar emissievrij rijden.



Zo is het totaalpakket van financiële prikkels voor (zeer) zuinige auto’s niet altijd kosteneffectief gebleken in verhouding tot de behaalde CO2-winst. Mede door de fiscale vergroening is er met name in de BPM en de bijtelling – behoorlijke grondslagerosie opgetreden. Tegelijkertijd leidden de noodzakelijke jaarlijkse aanpassingen van de CO2-schijfgrenzen in de bijtelling en in de BPM tot stevige marktverstoring en complexiteit in het stelsel van autobelastingen.

• Invoering MRB-toeslag op oude vervuilende dieselauto’s (verkoop camper). De gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwverkochte personenauto’s in Nederland is de afgelopen jaren flink gedaald. Deze daling is voor een belangrijk deel het gevolg van de keuze van de consument voor de fiscaal meest aantrekkelijke modellen maar ook door de erosie van de belastinggrondslag als gevolg van een sneller dan verwacht aanbod van zuinigere auto’s

Auto Waarde

Om die reden is de vaste voet in de BPM verhoogd (van € 175 naar € 353). De CO2-tarieven in de BPM (voor zeer zuinige auto’s) zijn met een gelijk aandeel verlaagd. Voor niet-zuinige auto’s is de BPM gestegen - financial lease auto verkopen. Daarnaast is CO2-afhankelijkheid van de bijtelling verlaagd. De opbrengst van de BPM over 2017 is zo’n € 450 miljoen hoger dan de opbrengst over 2016

Naast de reeds benoemde grondslagerosie was er namelijk ook sprake van conjunctureel lagere ontvangsten in de jaren na de crisis (zie Grafiek I)3. Nu zie we het omgekeerde. De BPM-tarieven worden over de periode 2017–2020 stapsgewijs afgebouwd met in totaal 14,7%. De eerste beperkte stap (0,96%) hiervoor is per 2017 gezet.

Voor wat betreft de grondslag blijf ik uiteraard een vinger aan de pols houden - Renault verkopen. Toekomstige (onder meer conjuncturele) ontwikkelingen kunnen echter tot fluctuaties van de inkomsten blijven leiden. De endogene bpm-ontvangsten zijn met 28,6 procent toegenomen ten opzichte van 20166 Deze toename van 444 miljoen euro bestaat voor meer dan 90 procent uit gestegen ontvangsten over nieuw verkochte personenauto’s



Ten eerste is het aantal nieuw verkochte auto’s met 8 procent gestegen ten opzichte van 2016. In 2017 zijn 411 duizend nieuwe personenauto’s verkocht, ruim 30 duizend meer dan in 2016. Ten tweede hebben Nederlanders gemiddeld genomen auto’s met een hogere CO2-uitstoot gekocht in 2017. Dat leidt tot hogere bpm-ontvangsten.

Overigens worden de bpm-schijfgrenzen jaarlijks aangescherpt om gelijke tred te houden met het (gemiddeld) zuiniger worden van auto’s als gevolg van technologische ontwikkeling - verkopen auto. Bij een analyse van de ontwikkeling van de gemiddelde CO2-uitstoot is het niet goed mogelijk om onderscheid te maken tussen het precieze aandeel van technologische vooruitgang en het aandeel van veranderende consumentenvoorkeuren: minder zuinige/grotere auto’s kopen

Motorhome Opkoper

Dat heeft lagere bpm-ontvangsten van ongeveer dezelfde ordegrootte als gevolg. De vanaf 1 september 2017 (vrijwillig beschikbare) nieuwe CO2-testmethode, de WLTP, speelt geen of een marginale rol bij de stijging van de bpm-ontvangsten. In Nederland zijn er in 2017 namelijk slechts 128 WLTP-geteste auto’s verkocht. Dat is 0,03 procent van de totale nieuwverkopen.

Een gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwverkopen van 108 g/km over 2017 is relatief laag in vergelijking tot andere Europese landen. Deze stijging komt grosso modo overeen met de verwachting uit de doorrekening van Autobrief II9 (Mobilhome verkopen) Een mogelijke verklaring voor deze lichte stijging is het terugvallen van de verkopen van PHEV’s. Door het hoge aandeel PHEV’s in de nieuwverkopen in de jaren voor 2017 is de gemiddelde CO2-uitstoot destijds lager geweest

Een mogelijke tweede verklaring is een verandering van consumentenvoorkeuren samenhangend met de economische groei. Beide verklaringen zijn beschreven in het Financieel Jaarverslag Rijk 2017. De verwachting is dat de CO2-uitstoot van nieuwverkochte auto’s in 2018 weer zal dalen als gevolg van een toename van het aantal emissievrije auto’s en een autonome daling van de CO2-uitstoot van conventionele auto’s.11 In deze verwachting is geen rekening gehouden met veranderende consumentenvoorkeuren en economische ontwikkelingen.



Nederland heeft in vergelijking tot veel andere Europese landen een laag aandeel dieselauto’s in het wagenpark en onder de nieuwverkopen (oude auto verkopen). De fiscale behandeling van dieselauto’s in de BPM en de MRB leidt ertoe dat deze auto’s voor veel Nederlanders minder aantrekkelijk zijn. De in de Wet uitwerking Autobrief II opgenomen afbouw van de BPM van 14,7% over de periode 2017–2020 geldt niet voor de dieseltoeslag

Het aandeel van de nieuwverkochte dieselpersonenauto’s is de afgelopen jaren gedaald van 28,9% in 2015, naar 18,9% en 2016 en 17,4% in 2017. Het aandeel dieselauto’s onder de nieuwverkopen is daarmee lager dan de verwachte 20%.12 Dit kan te maken hebben met het niet verlagen van de dieseltoeslag in de BPM maar ook met afschaffen van de CO2-afhankelijke kortingen in de bijtelling.

Auto Opkoper Toyota

Wellicht heeft de dieselauto ook wat aan populariteit ingeleverd als gevolg van de softwarefraude. mercedes verkopen. Tegelijkertijd is het aandeel nieuwverkochte benzineauto’s gestegen van 57,6% in 2015, naar 71,8% en 2016 en 75,0% in 2017. Van het totale Nederlandse personenwagenpark is eind 2017 slechts 15,8% een dieselauto en 79,3% een benzineauto. In de Wet uitwerking Autobrief II is ervoor gekozen per 2019 een MRB-toeslag op oude vervuilende dieselauto’s in te voeren

Zoals in de 21e Halfjaarsrapportage van de Belastingdienst aan uw Kamer is gemeld, is het ict-systeem van de Belastingdienst echter niet tijdig gereed om deze toeslag per 2019 in werking te laten treden13 Het streven is deze toeslag per 1 januari 2020 in werking te laten treden. Begin 2016 waren er op basis van wagenparkgegevens van de RDW ongeveer 400.000 dieselpersonen- en 410. mobilhome tweedehands.000 dieselbestelauto’s die in 2019 aanmerking zouden komen voor de MRB-toeslag

Op basis van deze cijfers zijn er vooralsnog geen anticipatie-effecten op de MRB-toeslag zichtbaar. De geschetste toename van dieselbestelauto’s kan verklaard worden door de aanvullende leeftijdseis van 12 jaar voor deze voertuigen om in aanmerking te komen voor de MRB-toeslag. Mobilhome verkopen. In 2020 zullen namelijk ook de vervuilende dieselbestelauto’s uit 2008 onder de MRB-toeslag vallen

De Wet uitwerking Autobrief II zet in op meer kosteneffectieve klimaatprikkels (auto verkopen wat heb je nodig). Om die reden is er onder meer voor gekozen om het stelsel minder CO2-afhankelijk te maken en meer in te zetten op de transitie naar emissievrij rijden. Voor emissievrije auto’s geldt tot en met 2020 een vrijstelling van BPM en MRB en een korting op de bijtelling waardoor deze uitkomt op 4%

Opkopervanautos.be

Het is lastig te voorspellen hoe de markt van EV’s zich in 2019 en 2020 verder gaat ontwikkelen. nissan verkopen. De fiscale voordelen van EV’s dragen sterk bij aan het aantrekkelijker maken van deze auto’s ten opzichte van vergelijkbare auto’s met een verbrandingsmotor (zie tabel III). Op dit moment bereiken mij echter signalen dat er voor EV’s soms lange leveringstijden gelden en dat deze auto’s ook niet altijd leverbaar zijn

De markt zal zich op dit punt nog verder moeten ontwikkelen. Tabel III – Fiscale vergelijking EV, PHEV, HEV, benzine, en diesel soort EV PHEV HEV B D merk Hyundai Hyundai Hyundai Hyundai Hyundai naam Ionic Electric Comfort Ionic Plug-in Hybrid Comfort Ionic Hybrid Comfort I30 Fastback 1.4 T-GDI Comfort I30 1.6 CRDI Comfort jaar 2016– 2018– 2016– 2018– 2017– schakel Automaat Automaat Automaat Automaat Automaat brandstof Elektrisch Benzine/Hybride Benzine/Hybride Benzine Diesel nieuwprijs 33.067 32.632 27.632 31.996 31.396 kg 1.420 1.480 1.345 1.287 1.368 CO2 26 79 125 105 Elektrische range km 280 63 BPM 0 850 880 5.830 6.720 MRB 0 424 672 672 1.496 bijtelling 1.322 6. opkopers mobilhomes.200 6.079 7.039 6.907 Nulemissieauto’s worden in ieder geval tot en met 2020 gestimuleerd met een vrijstelling in de BPM en MRB en lagere bijtelling door toepassing van een milieukorting van 18%

Om die reden geldt de begrenzing in de bijtelling niet voor auto’s die elektrisch rijden op waterstof. Het aantal PHEV’s in Nederland is in de periode 2013–2016 fors toegenomen, vooral door de fiscale voordelen voor deze voertuigen. In plaats van de verwachte 70 (Camper verkopen).100 PHEV’s reden er eind 2017 98.217 PHEV’s rond in Nederland

Eind mei 2018 stonden er 97.910 PHEV’s in Nederland geregistreerd. Dit is aanzienlijk meer dan was voorzien in de raming (zie Tabel IV). In Autobrief II is – op basis van onderzoek van TNO – geconcludeerd dat deze auto’s niet meer herkenbaar vergroenend zijn - citroen inkoop. In de Wet uitwerking Autobrief II is de fiscale behandeling van PHEV’s daarom genormaliseerd

Volkswagen Opkoper

Dit is een ruime verdubbeling ten opzichte van 2016 (totale export 1.617, waarvan 545 EV’s en 923 PHEV’s). Van massale export is vooralsnog echter geen sprake. Ik verwacht dat de export wel verder zal toenemen zodra er meer leasecontracten van deze voertuigen aflopen. Daar staat echter tegenover dat het ook mogelijk is dat er – mede door de fiscale voordelen – (PH)EV’s worden geïmporteerd.

De mate waarin deze voertuigen mogelijk geëxporteerd gaan worden is grotendeels afhankelijk van het verschil met vraag en aanbod van deze auto’s in andere landen. Het verschil met vraag en aanbod van (PH)EV’s in andere landen wordt grotendeels bepaald door de aldaar bestaande stimuleringsmaatregelen. Het is echter ondoenlijk om via het Nederlandse fiscale instrumentarium (kosten)effectief hierop in te spelen.

De fiscale stimulering van CO2-zuinige auto’s heeft de afgelopen jaren geleid tot een complexer stelsel van autobelastingen. Daarnaast hebben jaarlijkse aanpassingen van CO2-zuinigheidsgrenzen (met name in de bijtelling) ervoor gezorgd dat sommige auto’s het ene jaar fiscaal aantrekkelijk zijn en het jaar erna vrijwel niet meer worden verkocht. BMW opkoper. Deze mate van marktverstoring acht het kabinet onwenselijk

Tot en met 2020 geldt alleen nog een korting op de bijtelling voor emissievrije auto’s. Hierdoor wordt het stelsel van autobelastingen eenvoudiger voor burgers, bedrijven en de Belastingdienst. Tegelijkertijd heeft dit geleid tot het wegnemen van een belangrijke oorzaak van onwenselijke marktverstoring. Naast het afschaffen van de verschillende milieukortingen in de bijtelling is het overgangsrecht in de bijtelling vereenvoudigd.

Opkopervanautos.be

De milieugerelateerde korting zoals die gold op de DET van die auto blijft gedurende 60 maanden na de maand waarin die DET ligt van kracht. Dat betekent dat voor de laatste nieuwe auto’s uit 2020 pas vanaf 2026 geen kortingen op de bijtelling meer van toepassing zullen zijn (Camper verkopen). Voor het op 31 december 2016 bestaande wagenpark auto’s van de zaak waarvoor een milieugerelateerde verlaging van de bijtelling van toepassing is, was het overgangsrecht erg complex

Door die verschillen zou het volledig voortzetten van dat overgangsrecht op een aantal punten leiden tot onlogische en daarmee ongewenste uitkomsten. Daarom is het overgangsrecht met ingang van 1 januari 2017 ingeperkt - Toyota met schade verkopen. De (oorspronkelijke) milieugerelateerde korting op de bijtelling blijft van kracht gedurende 60 maanden na de maand waarin de auto voor het eerst te naam is gesteld in het kentekenregister19 Na deze periode van 60 maanden wordt per jaar bezien of op grond van de in dat jaar geldende wetgeving voor de auto nog recht bestaat op een milieugerelateerde korting

Navigation

Home

Latest Posts

Auto-opkopervlaanderen.be

Published Feb 20, 25
8 min read

Auto Export Verkopen

Published Feb 20, 25
10 min read

Auto-opkopervlaanderen.be

Published Feb 20, 25
6 min read